fredag 22 oktober 2010

Bävergäll och hjortstek..

På torsdagen kom jag hem rätt så tidigt. Satt en stund i soffan och lurade på hur jag skulle lägga upp återstoden av dagen..

Det hade kommit en centimeter snö, så jag laddade min 30-06 och smög ut på gärdet strax intill här hemma. Solen värmde gott. Jag vet av gammal erfarenhet att dovhjortarna är lite småfrusna. Dom vill gärna ut och sola sig.

När jag kom fram dit så gick det minst 15 hjortar där. Det fanns en skovelhjort där..
Men dom är inte lovliga efter den 20. Men då vi i älgskötselområdet har licens på 10 hindar så siktade jag in mig på en hind som gick lite för sig själv. De blev ett enkelt skott och hinden blev på plats.


Som ni säkert har sett här på bloggen, så va det en bäver som hade dämmt upp en å på Kvistabos marker.

På tisdagen satte vi ut en fälla där vi trodde bävern skulle gå fram. Nja, eller kanske simma fram.
Men att den skulle gå i fällan så snabbt va de ingen som trodde.

När vi satte fällan så var vattnet 50 centimeter högre. Men "grannen" i Norr hade rivet lite i dämmet samma dag , så bävern skulle dit å kolla. De blev hans sista simtur,

Det var en hane. .. Nä det vet jag inte. Skulle vara kul höra av nån som jagat bäver längre hur man kollar i kloaköppningen vilket kön de är.
Simmhuden på bakbenen är större än på de flesta gäss jag mött..

13 kilo vägde "DEN".
De finns några som tror att hanen kommer först å dämmer. Vi får kolla upp så de inte kommer en till..
Detta va det andra nya viltet på tre år.. Vildsvinen kom först, och nu bävern. Nu ska vi bara ha skjutet en kronhjort på våra marker ochså. Men de klarar vi nog redan nästa år..
Hoppas ni som jag får en god HELG.


2 kommentarer:

Ola sa...

Grattis till hjorten.

Har varken dov, kron eller bäver på de marker jag jagar tyvärr. Bara en massa grisar..

Anders sa...

Då blev det dubbelt Grattis till dig idag :)